Jeg har startet mediepatruljer op på mellemtrinnet på to forskellige skoler. Nedenfor følger min opskrift.

1.Først og fremmest skal man være sikker på, at både ledelsen og resten af det pædagogiske personale synes, det er en god idé med en mediepatrulje. Derfor har jeg præsenteret idéen på et personalemøde. Se dokument med beskrivelse af mediepatruljen her.

 

2. Dernæst har jeg lavet et orienterende brev til forældrene, så de havde mulighed for at reagere, hvis de ikke var enige i, at deres børn skulle være en del af mediepatruljen og dermed miste en del af den normale undervisning. Se et eksempel på et brev her.

 

3. Når jeg så har startet mediepatruljen op, har vi talt om, hvad formålet er, og hvad der mediepatruljeelevernes opgave. Vi har også talt om, hvad man skal huske, når man skal formidle/undervise sin klasse.

 

4. Det faglige indhold har været blandet, – lige fra undervisning i Office 365/Google Education til undervisning i GeoGebra, værktøjer på Skoletube og Micro:bits.

Både eleverne og det pædagogiske personale har kunnet ønske, hvad indholdet skulle være.

Det kan anbefales at lave en kalender, som beskriver indholdet på forhånd, idet det bliver nemmere for lærerne at planlægge at bruge de værktøjer, mediepatruljen arbejder med.

 

Du kan få mere inspiration til arbejdet med en mediepatrulje på EMU’en.

 

Birgitte Reindel

Mediepatruljer – opstart
Tagget på:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *