Picture of Anna Johansen

Anna Johansen

PLC-vejleder og skolebibliotekar

Samtale med Kaya Hoff, direktør hos Forlaget Carlsen.

I serien om forlag, der udgiver faglitteratur til børn, er turen kommet til Forlaget Carlsen. Kaya Hoff fortæller om forlagets tanker og profil i forhold til faglig litteratur.

 

Kaya Hoff fortæller:
”Carlsen er Danmarks største børnebogsforlag, og vi har eksisteret i over 70 år. Vi ønsker at være ”det brede forlag”. Vi udgiver bøger til hele målgruppen fra de helt små børn til de unge. Og så udgiver vi bøger inden for alle genrer. Samtidig er det vigtigt for os, at vi ikke kun udgiver bøger, der appellerer til ressourcestærke forældre og børn. Der skal også være bøger til børn, som ikke går på biblioteket eller i boghandlen med deres forældre; børn, som ikke nødvendigvis bliver præsenteret for bøger derhjemme. Det er vores mission: at udgive bøger til alle børn. Så vores portefølje består både af de bøger, som kræver formidling og samtale, og de bøger, som børnene selv hiver ned fra hylderne. Det er det, der kendetegner Carlsen, synes jeg.”


Anna: ”Når I udvælger bøger, hvordan gør I så, når I har de to måder at tænke bøger?”


Kaya: ”Det bedste er jo, når vi kan kombinere de to ting. Hvis vi kan udgive bøger, som udvider børns verden, og som samtidig har et udtryk og en måde at være skrevet på, som gør, at børnene selv får lyst til at tage bøgerne med hjem og læse mere, så går alt op i en højere enhed. Når man laver fagbøger, skal den faglige kvalitet selvfølgelig først og fremmest være i top. Og hvis bøgerne så omhandler emner, som appellerer til børn, er det jo lettere at få dem til at hive fat i bøgerne. Vi gør en del ud af at udvælge emner, som børn interesserer sig for. Men det er et bredt spektrum, for børn interesserer sig jo for alt muligt mellem himmel og jord. Og vi tager også fat i emner, som mange børn ikke umiddelbart efterspørger. Det gør vi i håb om at vække deres interesse for forskellige emner. Et eksempel kunne være bogen Margrethe Vestager fortæller om politik, magt og stemmer, der tæller, hvor børn kan blive klogere på, hvordan vores demokrati hænger sammen og fungerer i Danmark og i EU. Den udgivelse håber vi kan være med til at få børn til at interessere sig for og engagere sig i det samfund, vi lever i.

Kaya Hoff, direktør hos Carlsen
Andreas Mogensen fortæller om astronautræning
Andreas Mogensen fortæller om astronautræning

Noget andet, vi tænker på, når vi udvikler fagbøger til børn, er formidleren. Hvem er det, der står bag disse bøger?

Margrethe Vestagers bog om vores folkestyre er en del af en serie, som hedder Er du rigtig klog?. Det er en serie af fagbøger om meget forskellige emner, men fælles for bøgerne er, at vi har hevet fat i de helt stærke eksperter inden for hvert emne. For eksempel er der nok ikke mange i Danmark, der ved mere om rumfart end Andreas Mogensen. Han kan fortælle alt om, hvordan det er at være astronaut.

Men disse eksperter er måske ikke de bedste til at skrive til børn, fordi de er vant til at formidle til voksne. Derfor har vi haft en børnebogsforfatter indover. Bøgerne i Er du rigtig klog?-serien er lavet som et samarbejde mellem den enkelte ekspert Thomas Brunstrøm, som både er børnebogsforfatter (forfatter til Sallys far) og journalist. Han er virkelig dygtig til at skrive sjovt og interessant til børn. Og så er der tegneren, Bjørn Nørbo Andersen, som med sine illustrationer ikke bare tilføjer humor, men også er med til at gøre svært tilgængeligt stof forståeligt. Det er jo en fantastisk kombination.”

Anna: ”I den her serie, der har I kontaktet de relevante forfattere. Køber I også bøger udefra?”

Kaya: ”Ja, vi udgiver også udenlandske bøger. Vi har fx serien ”Den fantastiske bog om …”, som vi ikke kunne stå for. Det er en serie af store, smukke bøger om fx vikinger, bier eller det gamle Rom fulde af flotte illustrationer, som man kan gå på opdagelse i. Det kan også være et anderledes emne, vi falder for som ”Toiletpapirets historie”. Den rammer en niche, sjovt at gå historisk til værks om sådan en hverdagsting. Og med en vinkel, som børn synes er interessant.

I de sidste år har vi været gode til at finde de danske vinkler på bøger. Så det kommer lidt tættere på vores læsere.”

 

Anna: ”Hvad mener du med de danske vinkler?”

Kaya: ”For eksempel som når vi bruger formidlere, som er kendt i Danmark. Når Andreas Mogensen tager Rasmus Klump med ud i rummet og skriver en bog om, hvordan det er at være astronaut, så taler sådan en bog mere til danske børn, end hvis det er en kinesisk astronaut, der fortæller om rumfart. Det bliver nemmere at relatere til for danske børn.

Men den danske vinkel handler også om, hvordan man formilder til børn. Sebastian Kleins måde at fortælle børn om dyr på tror jeg også er særlig dansk. Han har det sådan, at børn ikke kun skal læse om de nuttede dyr, de skal også læse om alt det farlige, der sker i naturen. Børn skal vide, hvordan det er i virkeligheden. Den danske børnelitteratur er kendt for ikke at skåne læserne alt for meget. Det er også det, jeg mener med den danske vinkel.”

Anna: ”Mange af jeres bøger er næsten skønlitterære, selv om de har et fagligt indhold. Tænker I over, hvordan I sætter det op, med indholdsfortegnelse og stikord fx?”

Kaya: ”Det tænker vi rigtig meget over. Men vi er ikke et undervisningsforlag. Sebastians bøger er lavet til frilæsning, til at nysgerrige børn skal synes, det er dejligt at læse en bog og blive klogere. Vi tænker ikke over, hvordan de kan bruges i en undervisningssituation. Men det er ikke for at sige, at man ikke kan gøre det og lære af bøgerne.”

Til sidst taler Kaya og jeg lidt videre om, hvordan vi som lærere og vejledere bruger bøgerne i skolen, og hvad det er, der er vigtigt for os. Kaya vil gerne høre, om vi efterlyser noget i forhold til deres fagbøger. Jeg synes personligt, at det er dejligt, at forlagene kan noget forskelligt, det sikrer en mang-foldighed på markedet og forhåbentlig også på vores biblioteker rundt om i landet. 

Men måske har du en mening om det?

 

I LæringsCentret Nr. 2 2025 vil I kunne læse anmeldelser af flere af bøgerne, samt en artikel om hvordan man kan undervise med og om faglitteratur på skolebiblioteket.